News letter
Bezpłatny Poradnik
Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 1
            [name] => Informacje ogólne
            [slug] => informacje-ogolne
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 1
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 0
            [count] => 64
            [filter] => raw
            [cat_ID] => 1
            [category_count] => 64
            [category_description] => 
            [cat_name] => Informacje ogólne
            [category_nicename] => informacje-ogolne
            [category_parent] => 0
        )

)

Umowy cPPA w Polsce – jak wygląda sytuacja na rynku

Umowa podpisywana

Umowa cPPA - co to takiego?

ilości zawieranych umów cPPA jest już faktem. Czym jednak dokładnie jest tego rodzaju umowa? Najprościej rzecz ujmując, umowa cPPA (ang.corporate Power Purchase Agreement) zawierana jest pomiędzy wytwórcą energii, zazwyczaj powiązanym z branżą OZE, oraz jej konsumentem. Umowa taka może być zawarta zarówno w charakterze fizycznym, którego głównym założeniem jest zapewnienie przepływu energii między wytwórcą i producentem. Innym wariantem umowy cPPA może być typ wirtualny. Wówczas kontrakt tego typu zakładaj wyłącznie rozliczenie różnicy ceny. Głównym założeniem umowy cPPA ochrona odbiorcy przed wysokimi cenami w długim terminie, a także zagwarantowanie wytwórcy stałą cenę. Dzięki temu możliwe jest chociażby finansowanie inwestycji w czyste źródła. Najczęściej spotykane okresy obowiązywania takich umów to 10-12 lat.

Jak wygląda rynek cPPA w Polsce?

Umowy cPPA w Polsce cały czas zyskują na popularności. Według opublikowanego przez RE-Source Poland Hub we współpracy z DWF raportu, pierwsza tego typu umowa została zawarta w 2018 roku, a jedną ze stron był Mercedes Benz. W latach 2018-2020 sukcesywnie wzrastała liczba umów cPPA w Polsce. Na koniec roku 2023, łączna ich liczba była bliska 100. Firmy, które zdecydowały się na podpisanie umów cPPA to m.in Orange i T-Mobile, Żabka, Decathlon.

Jaka jest przyczyna wzrostu popularności umów cPPA w Polsce?

Jednym z najważniejszych czynników, który odpowiada za tak dynamiczny wzrost liczby umów cPPA w Polsce są ułatwienia regulacyjne oraz duże wahania cen energii elektrycznej w ostatnich latach. Zmianie uległy również przepisy dotyczące linii bezpośredniej, czyli linii elektroenergetycznej, która łączy wydzieloną jednostkę wytwórczą z wydzielonym odbiorcą w celu dostarczania energii. Najważniejszą zmianą jest jednak zapis, który mówi o tym, że do budowy nie jest konieczne uzyskanie zgody prezesa Urzędu Regulacji Energetyki - jak było do tej pory. To także w dużej mierze blokowało znaczną część inwestycji. Co w zamian? Zapis w ustawie mówi jasno, że wystarczy jedynie dokonać zgłoszenia do wykazu linii bezpośrednich, a prezes URE może odmówić dokonania wpisu tylko w sytuacjach, które zostały określone w przepisach.

wykres

Znaczenie raportowania ESG w kontekście wzrostu popularności umów cPPA

Za wzrostem popularności kontraktów cPPA stoi także to, że coraz większego znaczenia nabiera raportowanie ESG (Environmental, Social, Governance. Do tej pory było tak, że spółki co do zasady nie miały obowiązku obliczania swojego śladu w)ęglowego. Od 2024 roku jest to już obowiązkowy element w raportach największych spółek. W efekcie, w kolejnych latach przewidywany jest wzrost ilości podmiotów, które będą rozważały podpisanie umowy cPPA. Bezpośrednim czynnikiem jest w tym przypadku dyrektywa ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD).

Perspektywy dla kontraktów cPPA w Polsce

Na podstawie przedstawionych danych oraz trendów, można śmiało stwierdzić, że nie tylko w kolejnych latach wzrośnie liczba zawieranych umów cPPA, ale też znacząco wzrośnie moc zainstalowanych źródeł wytwórczych energii z OZE, które będą realizowane w ramach tych kontraktów. Według danych szacunkowych, w latach 2018-2020 moc takich źródeł zakontraktowanych na podstawie umów cPPA wyniosła ok. 433 MW, a w samym 2021 r. już ok. 594 MW. Tym samym, rynek umów cPAA w Polsce - zarówno tych zawieranych w modelu fizycznym, jak również wirtualnym - wykazuje tendencję wzrostową. Jest także realna szansa na to, że umowy tego typu mogą w przyszłości stać się bardzo ważnym elementem zabezpieczenia finansowania danej instalacji OZE - np. przez banki, bądź instytucje finansujące w formule tzw. project finance.

Jakie korzyści daje Twojej firmie podpisanie cPPA

Najistotniejszą korzyścią jest zagwarantowanie stałego a zarazem konkurencyjnego poziomu ceny energii w długim terminie. To także zabezpieczenie przeciwko wahaniom cen rynkowych, co pomaga w lepszym zarządzaniu budżetem i umożliwia długoterminowe planowanie finansowe w firmie. Bardzo istotne jest wykazanie niskiego śladu węglowego Twoich produktów przed kontrahentem oraz przed konsumentami – obniżenie emisji CO2 w ramach łańcucha dostaw (produkty i półprodukty z wysokim śladem węglowym będą niekonkurencyjne albo odrzucone). Przygotowuje to działalność do wymogów dekarbonizacji europejskiej gospodarki w horyzontach lat 2030 i 2050 oraz raportowania (ESG). Są to także korzyści marketinogowo-wizerunkowe dzięki dostępowi do świadectw pochodzenia energii odnawialnej, które mogą być wykorzystywane do reklamowania zrównoważonego podejścia Twojego przedsiębiorstwa.Warto wspomnieć, że proces jest podpisaniem dużo bardziej i może potrwać nawet kilka miesięcy. Z tego względu jest to rozwiązanie dedykowane dla klientów o zużyciu minimum 2-3 GWh rocznie.

Oferta Naster w zakresie cPPA

W celu skorzystania zapraszamy do kontaktu z nami. Nasi eksperci przeprowadzą bezpłatny audyt, zaproponują optymalne, dostosowane do potrzeb Twojej firmy, rozwiązanie w zakresie cPPA oraz przeprowadzą Cię przez cały proces. Przedstawimy także symulację oszczędności w Twojej firmie wraz z prezentacją na temat. Zapraszamy do kontaktu.

Wróć do artykułów Umów się na spotkanie

Aktualne informacje z branży odnawialnych źródeł energii. Zapisz się i bądź na bieżąco!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania poszczególnych jej funkcji. Pliki cookies własne oraz pliki cookies pochodzące od podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych (Google Analytics). Do informacji, które są gromadzone w plikach cookies od podmiotów trzecich, mają dostęp dostawcy wymienionych narzędzi zewnętrznych.
Dowiedz się więcej: polityka prywatności, zarządzaj ciasteczkami

Czy wyrażasz zgodę na przechowywanie informacji oraz uzyskiwanie dostępu do informacji przechowywanych w plikach cookies?

Zapisz