News letter
Bezpłatny Poradnik
Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 7
            [name] => Dla biznesu
            [slug] => dla-biznesu
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 7
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 0
            [count] => 109
            [filter] => raw
            [cat_ID] => 7
            [category_count] => 109
            [category_description] => 
            [cat_name] => Dla biznesu
            [category_nicename] => dla-biznesu
            [category_parent] => 0
        )

)

Instalacja dla firmy bez kosztów? Teraz to możliwe!

Tym, co wstrzymuje wiele firm przed inwestycją w instalację fotowoltaiczną, są stosunkowo wysokie koszty inwestycji. Często firmy nie dysponują odpowiednimi środkami, nie chcą lub nie mogą pozyskać kredytu. Co więcej, inwestycje w duże instalacje, powyżej 300 kWp, są liczone w milionach lub dziesiątkach milionów, mogą więc mocno odbić się na zdolności kredytowej firmy w sytuacji, gdy będzie potrzeba wybudowania na przykład kolejnej hali lub fabryki. Odpowiedzią na potrzeby firm jest nowe rozwiązanie na rynku, oferowane przez Naster: fotowoltaika jako usługa, czyli innymi słowy fotowoltaika w abonamencie. Rozwiązanie, które stosowane jest z ogromnym powodzeniem od wielu lat na Zachodzie, gdzie 90% firm i dużych korporacji wybiera właśnie taką formę dostarczania taniej zielonej energii. Na czym to polega? 

Co wstrzymuje firmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej?

Instalacja fotowoltaiczna to dla firm idealny sposób na zmniejszenie kosztów energii. Pozwala uniezależnić się – do pewnego stopnia – od zakładu energetycznego i nie przejmować stale rosnącymi cenami energii. Tym samym korzystnie wpływa na kondycję finansową firmy, zapewniając bezpieczną przyszłość właścicielom i pracownikom. Zaoszczędzone na energii pieniądze można z kolei przeznaczyć na rozwój, na przykład zakup sprzętu czy wprowadzenie nowych produktów do oferty. Niestety, wiele firm wstrzymuje się z decyzją o zakupie instalacji fotowoltaicznej. Głównym powodem są oczywiście kwestie finansowe – wysokie koszty zakupu instalacji czy konieczność wzięcia kredytu lub leasingu. W przypadku instalacji powyżej 50 kWp problem stanowią również kwestie formalne. Wyzwaniem jest przeanalizowanie opłacalności, przygotowanie formalności związanych z pozwoleniem na budowę, ocena prawidłowości wykonanego projektu czy wybór odpowiedniego wykonawcy oraz odpowiednich podzespołów, których są setki na rynku. Dodatkowo dochodzi serwis, nadzór, monitoring i wymiana gwarancyjna podzespołów, które w ciągu 25 lat mogą się zepsuć. Wszystko to wymaga czasu i oznacza dodatkowe koszty, których nie uwzględnia się w przy samym zakupie instalacji. Na szczęście jest na to wszystko rozwiązanie – instalacja fotowoltaiczna dla firm w innowacyjnym modelu “Fotowoltaika jako usługa”. 

Na czym polega fotowoltaika w abonamencie?

Założenie jest bardzo proste – montujemy u klienta instalację fotowoltaiczną, która jest własnością firmy Naster. Tym samym klient nie ponosi żadnych kosztów związanych z montażem, serwisem czy obsługą instalacji. Płacić będzie jedynie za wyprodukowaną przez instalację energię elektryczną. Wszystkie pozostałe koszty oraz obowiązki spoczywają na firmie Naster, jako właścicielu instalacji. Ten model niesie ze sobą mnóstwo korzyści:

  • wszystkie koszty związane z montażem, serwisem i obsługą instalacji ponosi Naster. Użytkownik może cieszyć się tanią energią ze słońca bez własnego wkładu finansowego!
  • użytkownik płaci tylko za energię wyprodukowaną przez instalację (brak produkcji = brak kosztów);
  • obsługę finansową inwestycji ponosi właściciel instalacji;
  • użytkownik instalacji nie musi zajmować się formalnościami (np. pozwoleniami na budowę przy instalacjach powyżej 50 kWp), montażem czy poprawnym działaniem instalacji. Wszystkie te kwestie leżą po stronie właściciela instalacji;
  • po wygaśnięciu umowy instalacja przechodzi na własność użytkownika.

Aktualnie to najprostszy sposób na obniżenie kosztów energii elektrycznej w firmie bez konieczności inwestowania własnych środków finansowych.

Zobacz: Nasze realizacje: instalacja 300 kWp w Mierzęcicach

Ile może zaoszczędzić Twoja firma dzięki instalacji fotowoltaicznej w abonamencie? 

Dla wyliczeń przyjmijmy zużycie energii w firmie na poziomie 1000 MWh. Koszt zakupu tak zwanej czarnej energii to 800 tysięcy złotych, przy założeniu obecnych stawek za energię w nowych kontraktach na rok 2023, 2024 i 2025. Do tego należy doliczyć jeszcze koszty dystrybucyjne i opłatę mocową, wynoszące 130 200 złotych. Daje nam to łączny koszt zakupu 1 GWh energii na poziomie 930 200 zł. Teraz załóżmy, że modelowy zakład korzysta z instalacji fotowoltaicznej o mocy 300 kWp – oczywiście korzystając z opcji fotowoltaiki w abonamencie. Jak teraz kształtują się koszty? Instalacja produkuje 272 MWh energii. Koszt tej produkcji – inaczej mówiąc opłata abonamentowa na rzecz Naster – to 499 złotych za MWh, czyli łącznie 135 700 złotych. Oczywiście należy tu pamiętać, że opłata ta wynika z wielu czynników i może się różnić. Cena może się wahać od 390 do 600 zł za MWh w zależności od typu i wielkości instalacji. Nasz modelowy zakład zużywa na własne potrzeby 80% (217 MWh) energii wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej. Pozostałe 20% (54 MWh) odsprzedaje do sieci, co przy rozliczeniu jednoznaczne jest z przychodem na poziomie około 31 tysięcy złotych. Oczywiście brakującą energię trzeba będzie zakupić - koszt zakupu 54 MWh to 43 500 złotych, do tego doliczyć należy koszty przesyłowe w wysokości 7100 złotych. Podsumowując: korzystając z fotowoltaiki w abonamencie za 272 MWh energii firma zapłaci 155 000 złotych (135 700 opłaty dla Naster + 50 600 za brakującą energię - 31 300 za energię odsprzedaną). Tymczasem te same 272 MWh zakupione w zakładzie energetycznym to koszt 253 000 złotych(217 600 kosztu energii czynnej + 35 400 kosztów dystrybucyjnych i opłaty mocowej). Redukcja kosztów dzięki naszej usłudze wyniesie więc 38,7%. W wyniku rosnących cen energii w kolejnych latach, oszczędność ta będzie coraz większa! 

Spójrzmy więc na ujęcie długofalowe. Załóżmy, że umowa w ramach usługi zawarta została na 15 lat. Uwzględniając wzrost opłaty abonamentowej, za energię z instalacji o mocy 300 kWp firma zapłaci w całym okresie trwania umowy ok. 3,7 miliona złotych. Ta sama energia zakupiona na rynku może kosztować 5,3 miliona zakładając wzrost cen na poziomie 2,5% rocznie i nawet 6,1 miliona przy wzrostach wynoszących 5% rocznie! 

Oczywiście powyższe wyliczenia dotyczą modelowej instalacji i mogą różnić się w zależności od indywidualnych czynników. Chcesz dowiedzieć się, jak będą wyglądały w przypadku Twojej firmy? A może masz więcej pytań o fotowoltaikę w abonamencie? Koniecznie skontaktuj się z nami - umówimy spotkanie, podczas którego nasz doradca przedstawi Ci wszystkie szczegóły tej innowacyjnej usługi! 

Wróć do artykułów Umów się na spotkanie

Aktualne informacje z branży odnawialnych źródeł energii. Zapisz się i bądź na bieżąco!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania poszczególnych jej funkcji. Pliki cookies własne oraz pliki cookies pochodzące od podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych (Google Analytics). Do informacji, które są gromadzone w plikach cookies od podmiotów trzecich, mają dostęp dostawcy wymienionych narzędzi zewnętrznych.
Dowiedz się więcej: polityka prywatności, zarządzaj ciasteczkami

Czy wyrażasz zgodę na przechowywanie informacji oraz uzyskiwanie dostępu do informacji przechowywanych w plikach cookies?

Zapisz